O tomto webu


O tom, jak a proč to celé vzniklo, jak jsem se ke Sketchi dostal a proč byste ho měli také používat.

Dovolte mi, abych se představil – jmenuji se Michal Acler a živím se jako designer. Pracuji sám na sebe, jsem na volné noze. Nejčastěji mě klienti oslovují, když potřebují někoho, kdo by jim pomohl navrhnout uživatelské rozhraní webové nebo mobilní aplikace. Návrh funkčních aplikací je tak můj denní chleba.

Ovšem nemaluji jen hezké obrázky – těmi to ve většině případů končí. Víc mě baví to, co tomu předchází: analýzy, rešerše, výzkum, skicování, povídání, dotazování, vyzvídání, navrhování, testování a to celé stále dokola, až se dobereme ke vzácné shodě mezi technologickými možnostmi, uživatelskými potřebami a byznysovými cíli. Více o mně najdete na mém webu.

Moje cesta z Photoshopu ke Sketchi

Designem se živím téměř 15 let (😲) a od začátku jsem používal Adobe Photoshop. Vlastně jsem si s ním hrál ještě předtím, než jsem měl živnost, a už tehdy mě bavilo procházet všechny internetové tutoriály spojené s Photoshopem.

Když jsem se grafikou začal živit, Photoshop byl takříkajíc jasná volba. (Jiná ostatně ani tenkrát - a ani dlouho poté - nebyla). Tento program byl standard na veškerou grafiku počínaje úpravou fotek, přes návrh užité grafiky, plakátů, webů, rozhraní aplikací, log a já nevím čeho všeho ještě. Spousta lidí si jej zvykla používat jako pověstný švýcarský nůž a automaticky ho otvírala nezávisle na tom, jakou grafickou práci řešili. Toho si byli dobře vědomi i jeho autoři a za ty roky se z Photoshopu stal moloch, který umí od každého něco a pořádně nic. A asi netřeba dodávat, že tohle je to nejhorší, co se s vaším produktem může stát - každý produkt potřebuje jasný názor a svoje publikum.

První nesmělé setkání

Sketch jsem si stáhl a poprvé nainstaloval někdy na podzim 2015. Předcházelo tomu spousta nadšených reakcí od některých kolegů či jiných designerů, kteří switchli a dávali to hlasitě najevo. Pamatuji si, že Sketchi jsem tenkrát dal pár hodin a upřímně mě napoprvé moc neoslovil – možná za tím byla jeho přílišná jednoduchost nebo moje lenost se učit novou aplikaci a nutnost postupně migrovat všechny existující projekty. Zhruba celý další rok jsem zůstával stále věrný Photoshopu, ale přesvědčení se od něj odpoutat ve mě sílilo každým dnem. Svůj podíl na tom měla především zahraniční komunita, která produkovala neuvěřitelné množství zajímavých zdrojů, pluginů, článků nebo tutoriálů. To všechno mě utvrzovalo v názoru, že na tom něco bude...

Postupný přechod na nový nástroj

Poslední pověstný hřebíček do photoshopí rakve jsem zatloukl na podzim 2016, kdy jsem pracoval na jednom větším projektu a můj počítač Mac to přestával dávat. Photoshop byl neuvěřitelně pomalý, časté sekání a čekání na mojí straně nebylo ničím výjimečným, takže jsem začal po Sketchi zase pokukovat a pomalu v něm vytvářet některé obrazovky z aktuálního projektu. Ani jsem se nenadál a během několika týdnů jsem na Sketch kompletně přešel. Relativně brzy mi došlo, nakolik je má práce rychlejší a efektivnější.

Sketch, Photoshop a já dnes

Závěr celého příběhu je asi takový jako čekáte – Sketch jsem si oblíbil a používám ho dodnes. Důkazem je navíc tento web, kam jsem se rozhodl psát své postřehy a tipy pro všechny, kteří přechod také zvažují, či naopak už Sketch používají a rádi by se v něm zdokonalili.

Já od svého přechodu přečetl stovky článků, viděl bezpočet videí a absolvoval několik zahraničních kurzů. Zcela nesmělě si myslím, že někoho s většími vědomosti byste u nás pohledali (😂).

Sketch dnes využívám nejenom pro návrh vizuální podoby webů nebo aplikací, ale také při tvorbě tzv. wireframů. Z tohoto pohledu v mnohém Sketch nahradil aplikaci Axure, kterou jsem předtím využíval na denní bázi. Dnes ji otevřu zřídkakdy, pokud tedy nepotřebuji navrhnout nějaký vysoce interaktivní prototyp.

Pokud navrhujete weby, aplikace či jiná rozhraní a současně máte Mac, v současné době neexistuje lepší alternativa než Sketch. Jasně, spoustu věcí, na které jste asi zvyklí z Photoshopu, Sketch neumí a asi nikdy umět nebude. To jsou například věci týkající se úpravy fotek, různých manipulací s nimi nebo filtry. Pokud jste ale schopni se bez toho obejít výměnou za rychlou a velmi úzce zaměřenou aplikaci, díky které budete maximálně efektivní, jen tím získáte. A vlastně nejenom vy, ale i vývojáři, jež vaše návrhy následně budou implementovat. Z mé zkušenosti díky Sketchi můžete při návrhu a následném předávání designu ušetřit až 60 % času oproti Photoshopu. Jestli máte firmu nebo agenturu, další pádný důvod, proč přejít a naučit se Sketch využívat ve svém workflow naplno.